Terwijl de duiven op de tweede vitessevlucht Hapert vanaf hetzefde station gelost werden als een week eerder, was het verloop van de vlucht volledig anders. 

Werden vorige week met zuidwesten wind door de eerste duiven snelheden van ruim 1900 mpm behaald (115 km/u), deze week was de wind gedraaid naar het noordoosten en haalden de snelste duiven 'slechts' 1270 mpm, ofwel een goede 75 km/u. Opvallend was echter dat bij de eerste vlucht het concours aanmerkelijk langer open stond dan bij de vlucht van afgelopen zaterdag. De concoursduur was zaterdag 19 min. tegen de week ervoor 37 minuten. Dit laatste is voor een vitessevlucht van ruim 100 kilometer met snelheden van meer dan 100 km/u ongekend lang. Wellicht heeft de bewolking die in Brabant aanwezig was tijdens de 'eerste' Hapert, de orientatie danig parten gespeeld.

Zoals vorige week al gemeld, ben ik dit jaar vanwege vakantie zo'n 2 weken later begonnen met kweken dan gebruikelijk. Dit houdt in dat er bij het inkorven van deze tweede vlucht nog grote jongen in het nest lagen óf dat de koppels voor de tweede keer op eieren waren gekomen. Mede daardoor konden enkele duivinnen die tegen de leg aan zaten niet worden ingekorfd. Al met al voor deze vlucht geen ideale omstandigheden dus. In de komende (deze) week gaat alles op weduwschap en zal er door meer regelmaat in training en voermethode naar verwachting een stabieler vliegresultaat komen met wellicht net iets meer kopprijzen.

Als eerste op het hok landde het kleine geschelpte 'Krasje 223', die op een neststand van 5 dagen broeden werd ingekorfd. Alhoewel afstammend van 2 duiven die niet onverdienstelijk presteren op de dagfondvluchten is het 'Krasje 223' een echte sprintster die op de vitessevluchten de mooiste resultaten laat zien met vorig jaar als jaarling 2 x een 1:100 prijs: een 38e van Boxtel van 6396 d. en een 57e van hapert van 6039 d. Nu vliegt ze een 58e tegen 1879 d.

De uitslag in de Kring tegen 1879 d. was: 58,80,121,126,218,260,270,307,369,433. Met 10 van de 18 ingekorfde duiven een prijspercentage van 55%.

   
© Bram Scherpenzeel